هر تحلیل نظری جامعهشناسانه مبتنی بر رشتهای از مفروضات در خصوص جهان اجتماعی است، نگاه من در این گفتار تلاش دارد که با پرهیز از مشکلات روششناسانه، هستیشناسانه و معرفتشناسانهی موجود در رهیافتهای مدرن به هویت ملی ایران، بسترهای تاریخی و اجتماعی آن را با تکیه بر دادهها و یافتههای تاریخی، اسنادی و میدانی مورد بررسی قرار بدهد و از مباحث احساسی و عاطفی یا از مباحث تقلیلگرایانهی معرفتشناختی پرهیز کند و سطح تحلیل را بالاتر از قومیت، زبان یا حتی کشور به اجتماع و کلیت جامعه ببرد. من سطح تحلیلم اجتماع است، تمدن، فرهنگ و حتی ت نیست. ت یک رکن و یک نظام در لایهی فرهنگی جامعه است. جامعه به معنایی سطوح فرهنگ، اجتماعیات و اقتصاد و ت را ذیل خود میبیند. روش تحلیل در جامعهشناسی تاریخی استقرایی است. در این روش مشاهدات تاریخی و مطالعات تاریخی و فهم آنها بنیاد قرار میگیرد. باید یادآور شد که هویت ملی یک پدیدهی طبیعی و ازلی نیست بلکه برساختهی اجتماعی و ی است. در صورتی که در رهیافت پوزتیویستی، تحلیل اطلاعات قیاسی است، هر چند روش جمعآوری استقرایی باشد. یعنی سعی میشود هر چه بیشتر داده جمعآوری شود، ولی در نهایت در تحلیل، قیاس ارسطویی را میبیند. لذا در ابتدای بحث چهار مفهوم اساسی مورد بررسی قرار میگیرد:
جامعه ,تاریخی ,است، ,ت ,روش ,تحلیل ,تاریخی و ,در این ,قرار میگیرد ,هویت ملی ,از مباحث
درباره این سایت